Stanisław Danielewicz – publicysta i krytyk muzyczny, autor powieści i scenariuszy, wykładowca historii i literatury
współczesnego jazzu w Akademii Muzycznej w Gdańsku, muzyk, tłumacz. W latach 70. i 80. XX w. pracował jako korespondent na kraje Europy Wschodniej brytyjskiego tygodnika „New Musical Express”.
W latach 1966 – 2024 opublikował w różnych polskich i zagranicznych czasopismach tysiące
artykułów, poświęconych muzyce jazzowej, rockowej i pop, sporadycznie muzyce klasycznej i teatrowi.
W latach 1967 -1981 był autorem na łamach „Dziennika Bałtyckiego”, autorem rubryki muzycznej
„Echa muzyki młodzieżowej”, a w latach 1976-1981 stałym felietonistą warszawskiego miesięcznika
„Radar”. W roku 1982 był aresztowany i spędził ponad 9 miesięcy w areszcie za publikację hasła WRONA
SKONA w felietonie w „Dzienniku Bałtyckim”. W latach 1992-93 był redaktorem naczelnym „Tygodnika Muzycznego WOW!!!” W r. 2011 ukazała się nakładem PWM w Krakowie książka Stanisława Danielewicza „Jazzowisko Trójmiasta. Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1045 – 2010”. W 2014 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego opublikowało książkę „Jazzowisko Trójmiasta. Czwarta zmiana”.

W roku 2016 ukazało się I wydanie, a w 2017 rozszerzone II wydanie książki „Rockowisko Trójmiasta.
Lata 70.”, napisanej przez Stanisława Danielewicza wspólnie z Marcinem Jacobsonem (wydawnictwo
Bernardinum). W roku 2020 ukazała się książka „Dzieci Komedy. Dziedzictwo ćwierćwiecza”.
W roku 2022 ukazały się powieść „Political fiction” w dwóch tomach: tom I – Romans ahistoryczny,
tom II – Romans i zdrada. W roku 2023 ukazała się książka „Big-beatowy atak. Lata 60. W Trójmieście” (Agencja Autorska PKB GROT). W roku 2024 ukazała się książka „Tak konała WRONA” – zapis doświadczeń Stanisława Danielewicza z okresu stanu wojennego. Jest doktorem nauk humanistycznych. Dla miesięcznika „Jazz Forum” od lat pisze recenzje koncertów i płyt oraz artykuły problemowe. Jest też stałym felietonistą muzycznym tygodnika „Zawsze Pomorze” od momentu jego powstania. Jest autorem scenariuszy widowisk, rozszerzających formułę koncertu o element literacki i wizualny.